Neabejotinai, tai vieni populiariausių traktorių ūkių ir nuomos paslaugas teikiančių bendrovių flotilėje. Populiarumą lemia ne tik 300 AG variklis, leidžiantis šias mašinas naudoti įvairiems darbams, pradedant dirvos dirbimu ir baigiant derliaus dorojimu, bet ir kompaktiški gabaritai. Dalinamės „Claas“, „Deutz-Fahr“, „John Deere“, „Massey Ferguson“, „McCormick“, „New Holland“ ir „Valtra“ 300 AG klasės traktorių palyginimo pirmąja dalimi, kuri buvo publikuota šių metų pirmąjame Profi Lietuva numeryje.
Kolegos iš trijų Šiaurės Europos žemės ūkio technikos tematika rašančių leidinių – Suomijos „Koneviesti“, Norvegijos „Bedre Gardsdrift“ ir Švedijos „TraktorTech“ – drauge su specialistais iš Nyderlandų „Trekker“ atliko septynių 300 AG klasės traktorių palyginamąjį testą. Bandymams pasirinkti traktoriai su bepakopėmis transmisijomis, palydovinėmis (GPS) automatinio vairavimo sistemomis ir agregatų valdymu per „ISOBus“ sąsają. Mašinų praktiniai bandymai ir matavimai atlikti Danijoje bei Suomijoje.
Septynetukas apima dvi traukos klases: vidutinės galios klasės aukštesnįjį pogrupį ir kompaktinius didelės galios klasės traktorius. Tai reiškia, kad visi jie turi 6 cl. variklius, kurių darbo tūris nuo 6,1 l (Deutz-Fahr) iki 7,4 l (Massey Ferguson ir Valtra). Remiantis gamintojų deklaracijomis, didžiausia bruto variklio galia su išjungta galios didinimo sistema yra nuo 202 kW/275 AG (John Deere) iki 230 kW/313 AG (McCormick). Su įjungta galios didinimo sistema didžiausia John Deere variklio galia ūgteli iki 222 kW/301 AG. Žinoma, racionaliau būtų orientuotis į vardinę galią, tačiau kai kurie gamintojai (Massey Ferguson ir Valtra) jos nepateikia.
Nors bandymai buvo atlikti ne pagal „DLG Powermix“ metodiką, bet jų vertė dėl to ne mažesnė. Kiekviename „Profi Lietuva“ numeryje publikuojame kokio nors traktoriaus bandymų ataskaitą pagal šiuo metu griežčiausią „DLG Powermix“ metodiką. Traktorių bandymai atliekami sertifikuotame DLG bandymų centre Vokietijoje. Praktinė laboratoriniuose bandymuose gaunamų rezultatų vertė yra didelė, nes visi traktoriai tiriami remiantis ta pačia, patvirtinta metodika. Todėl faktines variklių charakteristikas ir degalų, įskaitant tirpalo „AdBlue“, sąnaudas galima lyginti tarpusavyje. Šis palyginamasis testas kiek kitoks: tai ne tik degalų sąnaudų matavimai naudojant GTV stabdymo stendą, traukos galios matavimai pasipriešinimą imituojant ratiniu krautuvu, bet ir lauko bandymai. Nematavome tik ventiliatoriaus sūkių, alyvos temperatūros ir tirpalo „AdBlue“ sąnaudų, kas laboratorinėmis sąlygomis yra privaloma. Nepaisant to, traktorių palyginimas tame pačiame lauke ir tuo pat metu taip pat yra vertingas. Pirmiausia todėl, kad tai leidžia objektyviai įvertinti operatoriaus darbo sąlygas ir važiavimo komfortą, kas sudaro 2/3 viso įverčio.
Nors gaminių brošiūrose pateiktos variklių techninės charakteristikos yra geras atskaitos taškas, iš praktinės pusės kur kas svarbiau, kokia faktinė (neto) galia yra perduodama GTV. Taip pat, kokia yra ne variklio, o traukos galia. Dėl informatyvumo matavimų rezultatus pateikiame grafiškai. Iš grafiko matyti, kad galios nuostoliai Deutz-Fahr GTV perdavoje labai nedideli – GTV perduodama net 97,5 % gamintojo deklaruojamos maksimalios variklio galios. Visiškai priešingas pavyzdys yra Claas, tačiau nors jo GTV perduodama 91 % gamintojo deklaruojamos maksimalios variklio galios, šis rezultatas vis tiek dar yra geras. Ypač po to, kai išmatavome šio traktoriaus traukos galią. Mūsų nuostabai, nuostoliai Claas transmisijoje ir važiuoklėje mažiausi – traukos galia sudaro 83,6 % gamintojo deklaruojamos maksimalios variklio galios. Prasčiausiai šioje rungtyje pasirodė Massey Ferguson, kurio faktinė GTV perduodama galia nesiekia nė 76 % gamintojo deklaruojamos maksimalios variklio galios.
Degalų sąnaudų skirtumai
Specifinėms degalų sąnaudoms išmatuoti naudojome GTV stabdymo stendą. Tačiau, kaip jau minėjome pradžioje, tirpalo „AdBlue“ sąnaudų nefiksavome. Ekonomiškiausiais pasirodė esą New Holland ir Claas traktoriai, kuriuose įrengtas FPT NEF 6.7 variklis: specifinės pirmojo degalų sąnaudos 215 g/kWh, antrojo – 216 g/kWh. Nedaug nuo jų atsilieka Deutz TTCD 6.1 L6 variklis, sumontuotas Deutz-Fahr traktoriuje (221 g/kWh). John Deere ir Valtra pasirodė kaip patys neekonomiškiausi: specifinės 235 g/kWh degalų sąnaudos yra 10 % didesnės nei varžovų.
Maksimalaus sukimo momento režime situacija beveik identiška. Bandymai parodė, kad degalų sąnaudoms didelę įtaką turi transmisija ir jos sąveika su varikliu. Pavyzdžiui, John Deere pasirodė kaip vienas neekonomiškiausių traktorių stacionariuose darbuose, kada agregato darbinėms dalims sukti naudojamas GTV, tačiau sublizgėjo kaip taupiausias transporto darbuose. Transporto darbus imitavome važiuodami ratu 14 km ilgio atkarpa ir vilkdami apie 20 t sveriančią puspriekabę. Vienam ratui įveikti John Deere vidutiniškai sunaudojo 9,7 l, o New Holland – 9,8 l dyzelino. Massey Ferguson sąnaudos ženkliai didesnės – 11,8 litro, Valtra jos taip pat ne ką geresnės – 11,3 litro. Greičiausiai ratą įveikė New Hollant T7.300, lėčiausias pasirodė Massey Ferguson 8S.285.
Transmisijos
Septyni traktoriai turi keturias skirtingas bepakopes padalyto galios srauto transmisijas. Claas, John Deere ir McCormick pasirinkę keturių diapazonų „ZF Terramatic“, kuri kilusi iš „ZF Eccom“. New Holland naudoja nuosavos konstrukcijos keturių diapazonų CNH CVT. Pastaroji kilusi iš „ZF S-Matic CVT“. Keturi diapazonai abejose transmisijose išdėstyti nuosekliai ir perjungiami automatiškai, nenutraukiant galios perdavimo varytuvams.
Bepakopė dviejų diapazonų SDF T7780 pavarų dėžė, naudojama Deutz-Fahr 8280 TTV, yra bendras „Claas Industrietechnik“ ir SDF kūrinys. Kaip ir bepakopėje dviejų diapazonų „Fendt Vario ML 260“ pavarų dėžėje, naudojamoje Massey Ferguson ir Valtra traktoriuose, važiavimo kryptis keičiama hidrostatiniu variatoriumi. Tačiau skirtingai nuo SDF T7780, du lygiagrečiai išdėstytus diapazonus Massey Ferguson ir Valtra operatoriai turi perjungti rankiniu būdu. Visose transmisijose galima nustatyti mažiausiai vieną pastovų važiavimo greitį. Aktyvaus sustojimo funkcijos neturi tik McCormick. John Deere atveju ji yra, bet su sąlyga, kad transmisijos valdymui naudojama daugiafunkcė „CommandPro“ svirtelė.
Kalbant apie transportavimo darbus ir dinamines savybes, Claas, Deutz-Fahr, John Deere ir McCormick išsiskyria geru valdymu, tuo tarpu Massey Ferguson, New Holland ir Valtra čia dar turi kur tobulėti.
Visi traktoriai turi elektrohidraulinio reverso svirtelę vairo kairėje. Kai kuriuose iš jų (Claas, Massey Ferguson, New Holland, Valtra), svirtelė turi integruotą stovėjimo stabdžio funkciją, kas be jokių abejonių yra patogu. Dar patogiau, jei stovėjimo stabdys įjungiamas automatiškai, kaip kad yra Deutz-Fahr, New Holland ir John Deere traktoriuose. Iš kitos pusės, reverso svirtelės su fiksuotomis padėtimis (Claas, Deutz-Fahr, Massey Ferguson) pamažu tampa praeities reliktu, nes norint važiavimo kryptį keisti mygtukais dešinėje, ant daugiafunkcės svirtelės, reverso svirtelė kairėje turi būti neutralioje padėtyje.
Dar ne visi traktoriai, pavyzdžiui, Deutz-Fahr, gali būti valdomi daugiafunkce svirtele arba akceleratoriaus pedalu. Tie, kurie šiuos režimus turi, traktoriaus valdymas patogesnis. Geriausiai čia pasirodė John Deere, Massey Feguson ir New Holland. Beje, apie tokią valdymo galimybę neseniai paskelbė ir „Deutz-Fahr“.
Galinis keltuvas ir hidraulinė sistema (HS)
Operatorius maloniai nustebino New Holland galinio elektrohidraulinio keltuvo matomumas. Tuo tarpu Massey Ferguson ir Valtra traktoriuose jis prastesnis nei vidutiniškas. Negana to, pneumatinės stabdžių sistemos jungtys juose pritvirtintos net 1,90 m aukštyje. Visuose traktoriuose, išskyrus Claas, Massey Ferguson ir Valtra buvo hidrauliniai apatinių trauklių stabilizatoriai.Tai rekomenduojama pasirenkama įranga traktorių agreguojant su sunkiais padargais, ypač, jei dirbama kalvotuose laukuose. Tačiau prieš naudojimą operatoriams pravartu susipažinti su hidraulinių stabilizatorių veikimu.
Visi traktoriai turi apkrovai jautrias HS, tačiau jų galia labai skirtinga. Pavyzdžiui, New Holland traktoriuje, kaip pasirenkama įranga, galimas daugiausia 170 l/min. našumo alyvos siurblys. Visi kiti galimi ir su maždaug 200 l/ min. našumo keičiamo darbo tūrio siurbliu. Dar vienas skirtumas, kada kalbama apie HS –alyvos kiekis išoriniams imtuvams. New Holland atveju tai tik 51 litras. Palyginimui, kituose traktoriuose jis gali būti nuo 75 l (Valtra) iki 90 l (Deutz-Fahr). Atskirus pavarų dėžės ir HS karterius turi tik trys traktoriai: Deutz-Fahr, Massey Ferguson ir Valtra. Nepaisant to, aukščiausias įvertis atitenka John Deere HS dėl informatyvaus meniu valdymo terminale, gausybės nustatymo parinkčių ir intuityvaus valdymo.
HS skirstytuvas ir sekcijų movos
Dar vienas aspektas, kurio nereikia pamiršti, tai HS skirstytuvo sekcijos ir jų movos gale. Svarbus ne tik jų skaičius, bet ir kaip lengva prie jų prijungti hidraulines žarnas. Pavyzdžiui, John Deere traktoriuje keturias iš penkių HS skirstytuvo sekcijų pasiekti nesunku, nes jos išdėstytos centrinės trauklės kairėje. McCormick traktoriuje šioje patogioje vietoje tik dvi skirstytuvo sekcijos. Dar viena svarbi detalė – slėgio sumažinimo (dekompresinės) svirtelės. Jų neturėjo tik Deutz-Fahr ir McCormick. New Holland traktoriuje įdiegta informatyvi ir naudinga smulkmena – elektriniai proporcinio HS skirstytuvo sekcijų valdymo klavišai daugiafunkciame porankyje turi foninį LED apšvietimą, kurio spalva keičiasi priklausomai nuo valdiklio priskyrimo konkrečiai sekcijai.
Kad jau užsiminėme apie valdymą, keli žodžiai apie kabinas. Massey Ferguson turi didžiausią ir erdviausią kabiną. Matomumas iš jos visomis kryptimis labai geras (antras geriausias rezultatas), joje daug iš naujo apgalvotų sprendimų, pavyzdžiui, komfortiška instruktoriaus sėdynė. Nedaug nuo jo atsilieka Valtra, nors pastarojo kabina ne tokia erdvi. Didžiausias suomiško traktoriaus trūkumas – prasta garso izoliacija. Išmatuotas triukšmo lygis Q285 kabinoje siekė 72,4 dB(A). Tai prasčiausias rezultatas iš visų dalyvių, tačiau gamintojas perspėjo, kad bandymams pateikė dar priešserijinį modelį.
Kaip ir buvo galima tikėtis, John Deere kabina pateko į geriausiųjų trejetuką, nepaisant, kad triukšmo lygiu – 65,5 dB(A) – New Holland kabina kol kas neturi varžovų. Geriausiųjų trejetuke ir Claas kabina. Deutz-Fahr ir McCormick kabinos šioje kategorijoje gavo mažiausią įvertį. Trūkumai abiejų identiški: mažai erdvės viduje (tai lemia sena kabinų konstrukcija), statūs laipteliai, ypač McCormick traktoriuje ir triukšminga ventiliacijos sistema.
John Deere, Massey Ferguson ir Valtra prietaisų skydelį perkėlė ant priekinio dešinės pusės kabinos statramsčio, t. y. ten, kur jo rodmenis stebėti patogiausia. Claas, Deutz-Fahr ir Mc-Cormick, priešingai – ištikimi tradiciniam prietaisų skydeliui už vairo, kurio dalį pastarasis ir uždengia. Bandymams pasiskolintas New Holland prietaisų skydelį „CenterView“ turėjo vairo rate. Jis nepapuola į mūsų rekomendacijų sąrašą vien todėl, kad juo nepatogu naudotis. Geriau tegul prietaisų skydelis lieka įprastoje vietoje priekyje.
Visi šios galios klasės traktoriai siūlomi su didelės įstrižainės liečiamaisiais valdymo terminalais, o už papildomą mokestį galima užsisakyti ir antrąjį išplėstinėms funkcijoms. Tačiau baziniame traktoriuje valdymo terminalo gali ir visai nebūti, pavyzdžiui, Deutz-Fahr 8280 TTV. Kalbant apie meniu sąranką, labiausiai pasistengė Valtra ir John Deere programuotojai. Šių traktorių terminalai taip pat greičiausiai paleidžiami, o jų liečiamasis valdymas išspręstas geriausiai. Massey Ferguson ir Valtra naudoja identiškus terminalus ir panašią programinę įrangą, tačiau 8S.285 meniu sąranka painesnė. Claas ir Deutz-Fahr yra šios srities autsaideriai: erzina ilgai trunkantis paleidimas („Claas“ teigia, kad ši problema jau išspręsta) ir painesnis meniu.
Priekinio tilto ir kabinos pakaba
Puikų Valtra Q285 važiavimo komfortą transporto darbuose užtikrina pneumatinės priekinio Traukos galios matavimus atlikome sertifikuotame Suomijos tyrimų centre „Oy Testmill Ltd.“. Pasipriešinimą traukai imitavome bandomąjį traktorių standžia vilktimi sukabindami su 25 t sveriančiu Komatsu ratiniu krautuvu, pasiskolintu iš gamintojo atstovo Danijoje („Scantruck“).
Traukos jėgą matavo vilktyje sumontuotas traukos jėgos matavimo jutiklis (traukos matavimo pirštas). GTV perduodamos galios ir specifinių degalų sąnaudų matavimus atlikome Danijoje, „Landbrugets Traktorafprøvning“ mašinų bandymų stotyje. Kitus bandymus ir matavimus, pavyzdžiui, laiptelių aukštį, kabinos geometriją, manevringumą ir matomumą, atliko kolegos iš specializuotų „Bedre Gardsdrift“, „Koneviesti“, „TraktorTech“ ir „Trekker“ leidinių. Jie taip pat vertino traktorius praktiškai, lauko darbuose ariant ir skutant, o taip pat transporto darbuose. Agregatus bandymams pateikė „Joskin“, „Grimme“, „He-Va“, „Krampe“, „Kuhn“, „Kverneland“, „Multiva“, „Ovlac“, „Pöttinger“ ir „Väderstad“. Pastabos apie traktorių valdymą bei važiavimo ypatybes buvo žymimos testo dienoraštyje. tilto ir kabinos pakabos. Claas Axion 870 vienintelis iš septyneto turi nepriklausomo tipo, keturių taškų kabinos pakabą, kuri labai gerai slopina švytavimus lauko darbuose. Tačiau geriausią triukšmo lygio, pakabos komforto ir variklio bei transmisijos valdymo derinį siūlo John Deere. Ne tik lauko, bet ir transporto darbuose. Valtra šiuo požiūriu pasisekė mažiau – bendrą įvertinimą mažina ženkliai didesnės degalų sąnaudos transporto darbuose, kurias viršija tik Massey Ferguson. New Holland T7.300 yra ne tik dinamiškiausias, bet ir antras ekonomiškiausias traktorius teste. Viskas būtų gerai, jei ne kabinos pakaba, kuri prastai slopina švytavimus. „New Holland“ rado kaltininką – skersinius kabinos švytavimus slopinančią Panaro trauklę. Serijiniuose traktoriuose traktoriuose (bandymuose taip pat dalyvavo priešserijinnis T7.300 Auto Command) ši trauklė jau pakeista.
Manevringumas ir naudingoji apkrova
300 AG klasėje labai svarbiu rodikliu yra traktoriaus naudingoji apkrova. John Deere ir New Holland nors ir yra aukštesniojo pogrupio, tačiau tai vidutinės galios klasės modeliai, todėl bendroji jų masė 15,0 t. Čia kiek išsiskiria aukštesnės traukos klasės Claas traktorius, kurio leistina bendroji masė taip pat 15,0 t. Visi kiti traktoriai yra kompaktinės didelės galios mašinos, todėl bendroji jų masė 16,0 t. Atėmus konstrukcinę masę, Claas traktoriaus naudingoji apkrova mažiausia, tik 4 280 kg. Dėl tokios pačios bendrosios masės neįspūdinga ir New Holland naudingoji apkrova – 4 720 kg. Kita vertus, McCormick traktoriaus naudingoji apkrova, nepaisant 16,0 t bendrosios masės, nesiekia nė 4,6 t. Čia koją kiša didelė konstrukcinė traktoriaus masė. Didžiausia naudingąja apkrova gali pasigirti Valtra (5 960 kg) ir Massey Ferguson (5 700 kg).
O kaip manevringumas? Nors Massey Ferguson 8S.285 ratų bazė didžiausia, 3,05 m, jo apsisukimo spindulys tik 6,675 m. T. y. šis traktorius toks pat manevringas, kaip 2,92 m ratų bazę turintis Deutz-Fahr 8280 TTV, kurio apsisukimo spindulys su dideliais ratais yra 6,635 m. Nustebino, kad 2,90 m ratų bazę turinčiam John Deere apsisukti reikia daugiau vietos – jo apsisukimo spindulys 7,40 m. Kita vertus McCormick X8.631 yra tars iš kitos lygos: 3,00 m ratų bazė ir rekordiškai didelis 8,045 m apsisukimo spindulys.
Savaime suprantama, manevringumui didelę įtaką turi priekinių ratų skersmuo: Massey Ferguson priekiniai ratai buvo 1,54 m, tuo tarpu McCormick net 1,70 m aukščio. McCormick vienintelis traktorius teste, ant kurio galinio tilto galima sumontuoti ne 2,05, o 2,15 m skersmens ratus.
Tarpinės išvados
Susumavus rezultatus, testo nugalėtoju skelbiamas John Deere 6R 250 AutoPowr. Jam atitenka 788 balai iš 1 000 galimų. Nuo jo nedaug atsilieka Claas Axion 870 Cmatic (784 balai). New Holland T7.300 Auto Command (766 balai) ir Valtra Q285 (761 balai) taip pat yra arti vienas kito. Toliau rikiuojasi Massey Ferguson 8S.285 Dyna-VT (741 balas), aplenkęs Deutz-Fahr Agrotron 8280 TTV (703 balai) ir McCormick X8.631 VT-Drive (639 balai).
Panašiai skiriasi ir bazinių modelių kainos Lietuvoje. Išskyrus Claas, kurio kukliausias bazinis modelis galimas nuo 134 000 eurų*, Deutz-Fahr ir McCormick yra arčiausiai apatinės kainos ribos (apie 160 000 eurų), o John Deere yra brangiausias, startuojantis nuo 210 000–230 000 eurų. Jei bandymuose dalyvavę operatoriai turėtų galimybę sukonfigūruoti savo traktoriaus idealą, jis turėtų Massey Ferguson kabiną, Valtra valdymo savybes ir valdymo terminalą bei New Holland (arba Claas) variklį. Idealaus traktoriaus transmisija variklio galią varytuvams turėtų perduoti taip efektyviai, kaip tai atlieka Claas galios perdava, jis turėtų būti toks pat manevringas kaip Deutz-Fahr ir galėtų turėti tokius didelius ratus bei variklio galią kaip McCormick. John Deere, kuriam pranašumą suteikia geriausiai atidirbta programinė įranga ir kokybiškiausias kabinos interjeras, daugeliu atžvilgiu yra labai arti šio idealaus traktoriaus. Todėl jis ir tapo nugalėtoju.
Išsamią informaciją apie kiekvieną testo dalyvį pateiksime antroje testo dalyje. (GPS) automatinio vairavimo sistemas ir agregatų valdymą per „ISOBus“ sąsają aptarsime atskirai. Palyginamajame teste trūksta vieno svarbaus traktoriaus – Fendt 728 Vario Gen7. Bandymams suplanuotam laikui šio traktoriaus negavome, tad jį pagal „DLG Powermix“ metodiką įvertinome atskirai.
*Kainos nurodytos eurais be PVM
PROFI LIETUVA 2024-1